Pengikut

Friday, September 3, 2010

Sejarah LOMOGRAFI

Pada awalnya Michail Panfilowitsch Panfiloff, salah satu tokoh terpenting dalam LOMO Rusia Arms and Optical  , telah meneliti dan mengkaji kamera yang diberikan  kepada beliau oleh Jeneral Igor Petrowitsch Kornitzky iaitu orang kepercayaan Menteri Pertahanan dan Industri Soviet Union. Kamera itu ialah Cosina CX-1. Kamera itu dipercayai mereka adalah berasal daripada negeri Jepun.


Cosina CX-1

Setelah diteliti, kedua-duanya bersetuju bahawa teknologi kamera ini patut ditiru dan dikomersilkan. Harapan mereka ialah agar kamera tersebut akan dapat menjadi kebanggaan semua warga Soviet Union. Maka pada tahun 1982 mereka telah menghasilkan  sebuah kamera analog ringkas yang diberi nama 'Lomo Kompakt Automat'.

Lomo Kompakt Automat dibuat secara besar-besaran dikilangnya di Soviet Union
 
 Kini, kamera ini telah dihasilkan semula dan lebih dikenali dengan nama 'Lomo LC-A'. Kamera tersebut dihasilkan bagi tujuan komersil. dan  tidak disangka penerimaannya adalah diluar jangkaan. .Penyebaran jualanlanya berkembang sehiingga ke negara Vietnam, Cuba, Jerman Timur, sehinggalah sampai ke Pesisiran Laut Hitam. Namun begitu, perkembangannya telah terhenti semasa era komunisme.

Lomo LC-A diperkenalkan

Pada tahun 1991, dua mahasiswa Vienna, Austria iaitu Matthias Fiegl dan Wolfgang Stranzinger telah menjumpai kamera analog Lomo LC-A di Praha iaitu satu kawasan di Republik Czech. Kamera Lomo LC-A yang mereka dapati itu betul-betul dalam keadaan yang agak teruk. Ianya kotor dan tidak berfungsi. Baterinya perlu diimport daripada Asia.


Trend lomo yang di bawa oleh 2 pelajar daripada Austria dan kemudian menubuhkan The LOMOGRAPHIC Society

Pada tahun 1992 - 1993 adalah sejarah kebangkitan kamera Lomografi. Matthias Fiegl dan Wolfgang Stranzinger akan pergi mengelilingi dunia dengan berbekalkan kamera Lomografi . Mereka mengabadikan segala pengembaraan mereka dengan hanya menggunakan kamera Lomo yang telah mereka bawa. Sehingga kini, gambar yang telah mereka ambil menjadi satu hasil karya seni yang semakin dapat di terima oleh  semua penggemar-penggemar teknik fotografi analog kreatif. Kini, mereka menubuhkan sebuah kelab pencinta Lomografi iaitu The LOMOGRAPHIC Society (Lomographische Gesellschaft) di Vienna. Pada 1994, Pameran Lomografi yang pertama kali telah dianjurkan di Moscow, Rusia dan New York, Amerika Syarikat.



No comments: