Pengikut

Tuesday, August 24, 2010

Best ke pakai telefoto?

Hemm... ni lagi satu gadget yang mengeringkan pendapatan bulanan kita (kalau kerja dengan company yang bagi gaji bulanan la!). Penting sangat ke telefoto ni? Oh ya, sebelum tu, apa tu telefoto? Kat sini aku akan terangkan dengan hanya menggunakan bahasa kampung je. Bahasa yang korang tak payah pening kepala nak fikir istilah-istilah bombastik dalam fotografi ni. Telefoto ni lens yang panjang dan boleh fokus dengan jarak jauh. Ha, kan senang faham tu. Jadi, kalau korang dok kat jarak 10 meter pun kalau stakat 300mm punya lens telefoto tu, mainan biasa je!

Ok, kat luar sana memcam jenis lens telefoto ada. Tapi di sini tak payah la aku nak cerita bab kaca apa di guna, aperture apa dia support, jarak cammana dia boleh langkau. Aku cerita bab mudah je. Lens telefoto yang boleh tangkap gambar jauh. Post lepas ni baru kita cerita detail lagi kalau korang dah betul-betul faham nanti.

Jadi, bila jarak zoom yang kita boleh tangkap tu lagi jauh. Gambar yang jauh pun boleh jadi dekat. Tapi yang bestnya bukan itu saja, ada yang boleh dilakukan pada lens telefoto tapi tak boleh melalui kit lens biasa. Apadia? Ha....itu kita namakan depth of field ataupun dalam bahasa kampungnya kadar banding. Kadar banding ni mudah je, kalau korang fokus jarak jauh yang depan blur, kalau korang fokus jarak dekat yang belakang blur, kalau korang fokus kat tengah depan dan belakang blur. Yang blur ni pulak kita panggil bokeh. Bahasa kampungnya ialah kabur. Jadi, efek gambar kita akan lebih cantik dan terfokus dengan baik. Kit lens bukan tak boleh buat, tapi hasil bokehnya tak la sekabur lens telefoto.

Lagi satu kegunaan telefoto ni adalah untuk memfokus benda yang jauh jadi clear. Contohnya, telefoto yang boleh buat makro. Iskh! apa pulak makro? Bukan pasaraya makro tu. Makro ni ialah gambar halus yang diambil dengan jarak dekat (walaupun kita duduk jauh kalau pakai telefoto). Contohnya gambar burung, semut, labah-labah dan serangga-serangga kecil yang lain. Kalau nak sebut semua kat sini satu post ni boleh panjang giler. Takut tak larat nak scroll mouse tu la pulak nanti.

 Kesimpulannya, lens telefoto ni mmg bagus untuk sesiapa yang malas untuk berlari ke sana ke mari di samping mendapat kualiti gambar yang cantik dengan kesan blur pada objek yang tidak difokus. Amat sesuai kepada penggemar-penggemar burung yang saiz ketinggian pokok tu terlalu tinggi dan kalau panjat mengambil risiko yang tinggi. Kenapa nak panjat, gunakanlah lens telefoto! hehehehe!

Kat bawah ni aku tunjukkan beberapa koleksi gambar yang menggunakan lens telefoto yang aku ada. Takder la elok sangat. Tapi boleh la setakat nak di jadikan sebagai contoh buat korang faham je...


Aku fokus kat tengah. depan dan belakang blur.
Ni pun sama
Aku fokus depan, belakang jadi bokeh.

No comments: