Pengikut

Thursday, August 26, 2010

Masalah Kamera

Hem, baru-baru ni seorang anak murid aku datang berjumpa dengan aku. Ada masalah kamera katanya. Kamera dia bila on je dia off balik. Pastu on lagi, off balik. Bateri dah cas penuh dah. Tak pernah jatuh pun katanya. Baru je pakai setahun. Aku bagi cadangan yang paling mudah untuk dia buat keputusan. Beli baru!. Kalau repair pun makan 2-3 ratus ringgit juga. Aku pun pernah jadi macam tu. Hantar kedai. Terkejut aku time nak ambil balik kamera tu. Kena RM 480. Kamera digital 3.0 megapiksel kompak je. Kalau aku tau, baik aku beli baru. Dengan harga tu aku boleh dapat kamera 10.0 megapiksel. Baru pulak! Tapi nak buat macamana, kedai tu dah hantar repair kat service centre pembuat kamera tu. Bayar je la! 

Jadi, aku tak mau kerugian ni ditanggung juga oleh anak murid aku. Sebab tu aku nasihat dia beli baru je. Korang setuju tak cara aku? Sebenarnya, kamera ni nasib jugak. Kalau beli yang ada problem, mana kita tau. Dah pakai setahun baru nampak problem tu. Waktu tu biasa la, warranty pun dah habis. Nak tak nak beli baru la jawabnya.

Untuk informasi korang yang menggunakan kamera DSLR ataupun kompak digital jenis Canon, korang bolehlah check jenis-jenis masalah kamera korang dalam laman web Canon. Ada masalah yang boleh settle tanpa dikenakan charge. Jadi, apa kata pemilik Canon check daripa sekarang. Kalau ada tanda-tanda. Hantar kedai cepat-cepat sementara ada warranty. Di sini aku sertakan laman web untuk korang buat semakan. Canon Digital Camera Failure Notice dan Canon Firmware Update Notice. Kalau korang check version firmware kamera yang korang pakai tu tak sama dengan senarai ni, pergilah update cepat-cepat sebelum jadi masalah  di kemudian hari nanti. Semoga korang berpuas hati dengan informasi yang aku kongsikan bersama.

No comments: